13 Jun
13Jun

📰 כשהתקשורת שותקת – הבועה צועקת

על ההתעלמות מהסקירה הדרמטית של הכלכלן הראשי לחודש אפריל 2025

"סיקור אוהד" הוא פרק אחד בספרי בועת נדל"ן המתאר את חלקה ותפקידה של התקשורת בבניית הנרטיב תוך הבאת שלל דוגמאות לנושא בדבר דיווחים חלקיים, מוטים וראיונות תומכים.

ביוני 2025 פרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר את סקירתו לחודש אפריל – דוח שמשרטט תמונה ברורה של שוק מקרקעין מקרטע, עם צניחה דרמטית בהיקפי העסקאות, ירידה תלולה בפעילות הקבלנים, ובריחה של משקיעים מהזירה. אלו נתונים שמזמן היו אמורים להרעיד את התקשורת – אך בפועל, רוב הציבור לא שמע עליהם כלל. הסיבה? פשוטה: כשהמציאות הכלכלית אינה מתיישרת עם האג'נדה של חלק מכתבי הנדל"ן – היא פשוט נמחקת. זו איננה טעות – אלא בחירה מערכתית. דוגמה קלאסית למנגנון "סיקור אוהד" במלוא כיעורו.


📉 עיקרי הסקירה – התרסקות במספרים:

  • 6,254 עסקאות בלבד – ירידה של 15% לעומת אפריל אשתקד.
  • מכירות קבלנים צנחו ב-43% (ל־1,543 דירות בלבד בשוק החופשי).
  • רכישות משקיעים – פחות מ־10% מכלל העסקאות.
  • מגבלות בנק ישראל על מבצעי "20/80" הובילו לצניחה דרמטית.
  • תזרים הקבלנים (6.3 מיליארד ש"ח) נותר גבוה בגלל מבצעים והנחות חסרות תקדים.

הסקירה המלאה כאן


📺 ומה עשתה התקשורת?

רוב העיתונים הכלכליים דיווחו – אך בצורה חלקית, ממוסגרת ולעיתים מגוחכת. אחרים פשוט בחרו לא לדווח בכלל. כדי להבין את עוצמת העיוות – ניתחתי את הכותרות, הציטוטים, והיקף הסיקור של כלי התקשורת המרכזיים בישראל. 

הנה התמונה המלאה:

🧾 טבלת הסיקור והניתוח התקשורתי:

הטבלה הבאה מציגה את מפת הסיקור כפי שהתרחשה בפועל – כולל קישורים ישירים:

הנה ניתוח מקצועי של הכותרות שפורסמו בכלי התקשורת המרכזיים בישראל על סקירת הכלכלן הראשי לחודש אפריל 2025 (שפורסמה ביוני), תוך התייחסות לסגנון, למסגור (framing), למידת החדות, ולהאם הן משרתות נרטיב או חושפות את המציאות:


🧠 ניתוח תוכן ופרשנות: הכותרות בכלי התקשורת

כלי תקשורתכותרת שפורסמהניתוח פרשני
ynet"בלי מבצעים לא קונים? ירידה של 15% במכירת דירות באפריל"סגנון שיווקי–ספקני. פותחת בשאלה רטורית ולא בהצהרה עובדתית. מציגה את הירידה כמגמה שנובעת מהיעדר מבצעים – ולא מהתקררות שוק עמוקה. ממתנת את הדרמה.
גלובס"ההייטקיסטים הרוויחו מיליון שקל ב'מחיר למשתכן' ביהוד"הסחת דעת מוחלטת. מתמקדת בסיפור הצלחה נקודתי (והייטקיסטי), תוך התעלמות מכותרת העל – צניחה כללית בשוק. זו כותרת מגויסת וממסגרת.
דה מרקר"מבצעי האשראי צומצמו, רוכשי הדירות נרגעו – והמכירות צנחו"כותרת חזקה יחסית. היא משרטטת סיבתיות (בנק ישראל → קונים נחלשים → שוק נחלש) אך עדיין שומרת על מסגור "רציונלי" – לא מציגה זאת ככשל מערכתי.
ביזפורטל"נפילה במכירות הקבלנים; האם זה יגיע למחירים?"כותרת עניינית יחסית. המילה "נפילה" דרמטית אך השאלה שבסוף ממסגרת את הבעיה במונחים ספקולטיביים – שוב, לא כהתפכחות ממושכת אלא כאירוע נקודתי.
כלכליסט"הטבות המימון הוגבלו – ומכירות הקבלנים צנחו ב-43%"כותרת אינפורמטיבית. מציינת את הסיבה (בנק ישראל), את ההשלכה (צניחה), ואת המספר המדויק. נראית הקרובה ביותר לכותרת חדשותית מאוזנת.
N12"הברקס למבצעי הקבלנים עבד: צניחה דרמטית במכירת הדירות באפריל"כותרת דרמטית עם זווית של "הצלחה רגולטורית" – כאילו בנק ישראל השיג את מטרתו. היא לא מדברת על בועה, שוק תקוע או ירידה כללית – אלא על "בלימה".
ערוץ 10"השוק מתקרר: ירידה של 15% במספר הדירות שנמכרו באפריל"כותרת שמרנית. משתמשת במונח "מתקרר" – לא "צונח" או "קורס". מציגה את הנתון, אבל בטון מפחית. לא יוצרת תחושת בהילות או משבר.

🧨 סיכום מגמות בכותרות:

  1. מגמת טשטוש והסחת דעת – בעיקר בגלובס וב-ynet. הכותרות ממסגרות את הירידה כסיטואציה זמנית או כתופעת לוואי של היעדר מבצעים, ולא כחלק מקריסה שיטתית.
  2. מיעוט כותרות שמציינות "קיפאון", "בועה", או "משבר" – אף כלי לא השתמש במילים שמסמנות סכנה או שינוי מבני. המינוחים כמו "התקררות", "ירידה", או "הברקס עבד" משדרים שליטה.
  3. כותרות שמרניות מול תוכן יותר בוטה – בחלק מהמקרים, התוכן בכתבות היה חריף או מטריד הרבה יותר מהכותרת. זהו פער תודעתי מודע: לתת לקורא את הרושם "הכל בשליטה".
  4. דה-פרסונליזציה של אחריות – הכותרות כמעט לא מזכירות אחריות של קבלנים, שמאים, או בנקים. מי אחראי? אף אחד. זו פשוט תוצאה של "פחות מבצעים", "יותר רגולציה".

🧾 טבלת סיקור התקשורת וניתוח הכותרות – סקירת הכלכלן הראשי, אפריל 2025

כלי תקשורתכותרתציטוט מייצגתאריך פרסוםקישורכתב/תהיקף סיקורניתוח כותרת
ynetבלי מבצעים לא קונים? ירידה של 15% במכירת דירות באפריל"בחודש אפריל השנה נרכשו 6,254 דירות... ירידה של 15% בהשוואה לאפריל אשתקד..."11.06.2025קישורהילה ציאוןמלאהשיווקית־ספקנית. ממסגרת את הירידה כהיעדר מבצעים, לא כהתקררות שוק אמיתית
גלובסההייטקיסטים הרוויחו מיליון שקל ב'מחיר למשתכן' ביהוד"מכירות הקבלנים באפריל היו נמוכות מאוד – 2,364 דירות בלבד..."11.06.2025קישוראריק מירובסקימלאהמסיטה את הפוקוס מהמשבר הכללי להצלחה נקודתית – טשטוש מגמתי של עומק הבעיה
דה מרקרמבצעי האשראי צומצמו, רוכשי הדירות נרגעו – והמכירות צנחו"המגבלות הקטינו את היקף האשראי שמרבית הקבלנים יכולים להציע לרוכשים..."11.06.2025קישורהדר חורשמלאהחזקה יחסית – מציגה סיבתיות, אך שומרת על מסגור 'מאוזן', לא מטלטלת
ביזפורטלנפילה במכירות הקבלנים; האם זה יגיע למחירים?"מכירות הקבלנים בשוק החופשי הסתכמו ב־1,543 דירות בלבד... ירידה חדה של 43%"11.06.2025קישורדניאל שוויקהמלאהדרמטית, אך ממתנת עם שאלה ספקולטיבית – מצמצמת את המשמעות לשאלת המחירים בלבד
כלכליסטהטבות המימון הוגבלו – ומכירות הקבלנים צנחו ב-43%"מכירות הקבלנים הסתכמו ב־2,364 דירות... ירידה של 28%... בשוק החופשי ירידה של 43%"11.06.2025קישורדותן לוימלאהמדויקת ועובדתית. כותרת נקייה וחדה – מהבודדות שמציגה את עומק הצניחה כמסר עיקרי
N12הברקס למבצעי הקבלנים עבד: צניחה דרמטית במכירת הדירות באפריל"נרכשו באפריל 6,254 דירות – ירידה של 15% לעומת אפריל 2024"11.06.2025קישורליאור באקאלו, איתמר מינמרמלאהמציגה את הירידה כהצלחה רגולטורית. לא משבר שוק – אלא בלימה "נכונה" של הקבלנים
ערוץ 10השוק מתקרר: ירידה של 15% במספר הדירות שנמכרו באפריל"לפי אגף הכלכלן הראשי, מכירות הקבלנים הסתכמו ב־2,364 דירות..."11.06.2025קישורניר בראלימלאהמסגור רגוע, מרכך את הבעיה – 'התקררות' ולא צניחה. מכסה נתונים חזקים במילים חלשות
ישראל היוםלא פורסמה כתבה באתרהיעדר סיקורהתעלמות מוחלטת. שקט תקשורתי מכוון
ערוץ 13לא פורסמה כתבה באתרהיעדר סיקורלא נגעו כלל בדוח – אף לא אזכור חדשותי
ערוץ 14לא פורסמה כתבה באתרהיעדר סיקורשתיקה מלאה – העדפה להתרחק מהנרטיב המערער על יציבות השוק

הקוראים מגיבים. הנה תגובת קוראי לכתבה מאתר גלובס

🧨 סיכום מגמות בכותרות:

  1. מגמת טשטוש והסחת דעת – בעיקר בגלובס וב-ynet. הכותרות ממסגרות את הירידה כסיטואציה זמנית או כתופעת לוואי של היעדר מבצעים, ולא כחלק מקריסה שיטתית.
  2. מיעוט כותרות שמציינות "קיפאון", "בועה", או "משבר" – אף כלי לא השתמש במילים שמסמנות סכנה או שינוי מבני. המינוחים כמו "התקררות", "ירידה", או "הברקס עבד" משדרים שליטה.
  3. כותרות שמרניות מול תוכן יותר בוטה – בחלק מהמקרים, התוכן בכתבות היה חריף או מטריד הרבה יותר מהכותרת. זהו פער תודעתי מודע: לתת לקורא את הרושם "הכל בשליטה".
  4. דה-פרסונליזציה של אחריות – הכותרות כמעט לא מזכירות אחריות של קבלנים, שמאים, או בנקים. מי אחראי? אף אחד. זו פשוט תוצאה של "פחות מבצעים", "יותר רגולציה".

🧠 הכותרת כספין – כך התקשורת מרדדת קריסת שוק הנדל"ן לשורת מבצע

בעידן שבו הציבור צורך את עיקר המידע הכלכלי שלו מהכותרות – עצם ניסוח הכותרת הופך לכלי תודעתי. סקירת הסיקור של דוח הכלכלן הראשי לחודש אפריל 2025 מוכיחה עד כמה הכותרת הפכה לספין: במקום להציג את קריסת שוק הנדל"ן, את בריחת המשקיעים, ואת מגמת ההתרוקנות מעסקאות – הכותרות בחרו לנסח את המציאות בשפה מרוככת, מרדדת, ולעיתים מגוחכת. מ"בלי מבצעים לא קונים", דרך "הברקס עבד", ועד "התקררות השוק" – לא תמצאו את המילים "משבר", "קריסה", או "בועה". זוהי תודעה מתומרנת, שבה מצוקה אמיתית של שוק מתורגמת לכותרת שיווקית. לא סיקור – אלא מסגור. לא דיווח – אלא עיצוב דעת קהל.


🧠 מסקנות מהכותרות:

  • רוב הכותרות לא חושפות את עומק המשבר – אלא ממסגרות אותו כ"עיכוב", "בלימה", או "תגובה רגולטורית".
  • גלובס, לדוגמה, הסית את הסיפור להצלחת הייטקיסטים ב"מחיר למשתכן".
  • ynet בחר לפתוח בשאלה רטורית ("בלי מבצעים לא קונים?") כאילו מדובר בתעלומת שיווק.
  • ערוץ 10 השתמש במונח מרגיע: "השוק מתקרר".
  • שלושה כלי תקשורת מרכזיים – ישראל היום, ערוץ 13 ו־ערוץ 14לא דיווחו כלל.

⚠️ ומה המשמעות?

כשהסקירה המקצועית ביותר של מדינת ישראל – המגובה בנתונים – לא זוכה לכותרות, זה לא כישלון עיתונאי. זה הסתרה מכוונת. התקשורת איננה מראה לציבור את מה שהוא חייב לדעת. במקום לשקף – היא ממסכת. וזה קורה דווקא כעת, כשבועת הנדל"ן נמצאת בשלב הסופי שלה: האוויר יוצא, העסקאות נעלמות, הקבלנים לחוצים, אבל הציבור – נשאר מנותק. מנותק מהאמת.



Commentaires
* L'e-mail ne sera pas publié sur le site web.