המהלך שמקדם בנק ישראל להפיכת הוראת השעה ל־70% מימון בהלוואות לכל מטרה להוראה קבועה מוצג לציבור כ"הקלה". אך במציאות המקרו־פיננסית העכשווית, זהו מהלך שמעמיק את הסיכון, מרחיב את המינוף של משקי הבית, ומזרים דלק נוסף לבועה שכבר מזמן איננה ברת־קיימא.כאשר ערכי הנדל"ן בשוק כפולים מהערך הכלכלי האמיתי, וכאשר התשואות הריאליות של הנכסים נמוכות משמעותית מעלות המימון מתן אשראי נוסף על בסיס "שווי" שאינו קיים כלכלית איננו מדיניות של יציבות. זה ניסיון נואש להחזיק מבנה רעוע שמתחיל לקרוס.
צעד נואש אחרון אבל אפילו הוא לא יעזור ולא יציל את שוק הנדל"ן. קחו " משכנתה" כדי שיהיה לכם מה לאכול. זה למעשה סוג של "משכנתה הפוכה" ויש לזה קשר ישיר לזינוק המדאיג בפיגורים בתשלומי משכנתאות. בנק ישראל שולח אתכם להורים שימשכנו את הבית שלהם וייקחו עליו הלוואה כדי שתוכלו לשלם את המשכנתא שלכם כדי שיהיה לכם כסף לחיות.
ההקלה מהמלחמה בדרך להפוך לקבועה: הלוואות לכל מטרה עד 70% משווי הנכס

פרסום ראשון | יותר משליש ממשלמי המשכנתה בישראל נמצאים במינוס - וגם פורעים הלוואות
מאז תחילת 2022 תיק האשראי של הלוואות לכל מטרה בשעבוד נכס גדל ב־33% והגיע לכ־34 מיליארד ש"ח. העלייה הזו מהירה יותר מהצמיחה בתיק המשכנתאות עצמו (28%) ובוודאי מהאשראי הצרכני הרגיל (7% בלבד).המספר הזה חשוב:
הוא מצביע על כך שהציבור מנצל את הנכסים המנופחים כמקור להלוואות, כדי לממן חיים שעלותם כבר עלתה על יכולתו הכלכלית. מדובר במנגנון מוכר בכל שלב מאוחר של בועת אשראי.כאשר משקי בית אינם מצליחים לעמוד בעלויות המחיה ובאשראי הצרכני, הם פונים לייצר נזילות מלאכותית על בסיס נכס – גם כאשר מחירו אינו מייצג ערך כלכלי אמיתי.

על פי הנתונים:
משקי הבית לא משתמשים בהלוואות כדי להשקיע או לשפר את איכות החיים. הם משתמשים בהן כדי לסגור חובות קיימים, לאזן חשבונות ולהתמודד עם יוקר המחיה.זהו אות אזהרה מובהק.
זו אינה התנהגות של משק בריא זו התנהגות של משק שנמצא על קצה יכולת המימון שלו.
בנק ישראל מניח כי שווי הנדל"ן יציב ולכן ניתן להרחיב את שיעור המימון.
אך על בסיס מחקרי שוק ברורים, ובפרט מחקריך האישיים, המציאות הפוכה:
כאשר נותנים הלוואות בשיעור של 70% על נכס שערכו האמיתי הוא חצי מהמחיר —
הלווה נמצא למעשה ב־140% LTV אמיתי.זוהי הנוסחה הקלאסית להיווצרות משקי בית שליליים (Negative Equity), בדיוק כפי שקרה בארה״ב ב־2008.
הדרג המקצועי בבנקים יודע זאת היטב. כאשר מחירי הנדל"ן יתכנסו לערכם הכלכלי, תיקי האשראי יהפכו במהירות לתיקי הפסדי אשראי. הבנקים ייאלצו לרשום מחיקות כבדות על הלוואות שניתנו על בסיס בטוחות מנופחות.כדי לדחות את ההכרה בהפסדים, המערכת זקוקה לזרימה מתמדת של אשראי חדש.
והנה – מנגנון שמאפשר לציבור להזרים עוד כסף למערכת: הלוואה לכל מטרה עד 70%.זהו פתרון של דחיית־סיכון, לא של ניהול־סיכון.
בועה פיננסית הופכת למנגנון דמוי־פונזי כאשר מתקיימים ארבעת התנאים:
(קיים)
(קיים הציבור לוקח עוד הלוואות על נכסים קיימים)
(קיים — 70% מימון “כדי להקל”)
(קיים 52% עם חוב נוסף, 35% גם עם אוברדראפט)המערכת חייבת זרימת כסף, והמהלך של בנק ישראל מספק אותה.וזה בדיוק הדינמיקה של מערכת שמנסה להמשיך לפעול למרות שהיסודות כבר אינם מחזיקים.

השלכות התיקון יהיו חמורות:
המהלך אינו מציל את משקי הבית.
הוא אינו מציל את השוק.
הוא אינו מציל את הבנקים.הוא דוחה את השבר – ומעמיק אותו.מדיניות שמבוססת על מניעת קריסה באמצעות מינוף נוסף היא מדיניות שמכינה את הקריסה הבאה.הוראת ה־70% היא לא פתרון. היא סימפטום.
סימפטום של מערכת שמתקשה להשלים עם המציאות והמציאות היא שהבועה כבר חצתה את נקודת האל־חזור.

למי בכלל רלוונטי המוצר הזה של הלוואה לכל מטרה עד 70% משווי הנכס?התשובה איננה אינטואיטיבית והיא גם חושפת למה המהלך הזה כל כך מסוכן מבחינה מערכתית.
להלן ניתוח חד וברור של קהל היעד בפועל:
רוב משקי הבית שכבר נטלו משכנתא נמצאים במגבלת המימון של 50%–75% מימון על הדירה עצמה.
לרובם:
ולכן:
לרוב הלווים שיש להם משכנתא – ההלוואה הזו כמעט לא רלוונטית ואין להם כלל מקום לקחת אותה.
כדי לקבל הלוואה נוספת עד 70%, צריך:
רוב משקי הבית אינם שם.
זהו קהל היעד המרכזי.
זוהי הקבוצה הכי פגיעה למכירה אגרסיבית של המוצר הזה. כי מה הם עושים בפועל? ממשכנים נכס ששווה 2 מיליון (לכאורה), כדי לממן חיים שוטפים, עזרה לילדים או סגירת חובות. אבל אם מחיר הדירה ירד ל־1–1.1 מיליון (הערך הכלכלי האמיתי) הם נשארים עם חוב גדול מנכס. זה בדיוק מה שקרה בארה"ב לפני 2008.
זו המטרה הבלתי־מדוברת אבל המרכזית של המהלך.הציבור לא יכול לייצר הון עצמי בעצמו ולכן:
המערכת מאפשרת "לחלץ" הון עצמי מדירות של ההורים.
כך זה נראה במציאות:
זו הזרמת אשראי עקיפה כדי לייצר ביקוש מלאכותי לדירות.זהו מנגנון שמנפח את מחירי הדירות וגורם לשוק "להיראות חי".אבל:
למשל:
מי שנמצא במצוקה משתמש בהלוואה לכל מטרה כדי:
זה נשמע מצוין אבל זה:
ומי אלו?
רוב משקי הבית בישראל.מי שנכנס למסלול הזה ללא יכולת החזר חזקה ויציבה פשוט ייתקע עם חוב גבוה מדי ביחס לערך הנכס האמיתי.
המערכת הבנקאית יודעת שבשוק חופשי המחירים היו צונחים.
יחסי תשואה–ריבית אינם מאפשרים מחיר נוכחי.לכן מאפשרים:
זהו מנגנון שמאריך את חיי הבועה, לא פותר אותה.
ההלוואה לכל מטרה עד 70% רלוונטית בעיקר לשני סוגים:
רוב משקי הבית עם משכנתאות קיימות לא יכולים להשתמש בזה ולכן זה לא כלי לשכבות החלשות, אלא כלי שמייצר מנגנון העברת מינוף בין־דורי.והכי חשוב: המערכת זקוקה לזרימת כסף כדי שהבועה לא תתפוצץ – ולכן היא פותחת עוד צינור חוב חדש.
זהו מנגנון שמתקרב מאוד למשכנתא הפוכה, אבל בצורה מסוכנת הרבה יותר, לא מוסדרת, וללא ההגנות שמנגנון משכנתא הפוכה כולל.
ועכשיו נפרק את זה בצורה מקצועית:
משכנתא הפוכה = נטילת הלוואה על בסיס דירה בבעלות מלאה, בדרך כלל בגיל מבוגר, כדי לייצר נזילות.ההלוואה:
ההלוואה לכל מטרה עד 70% = אותו רעיון, אבל במעטפת אחרת.
גם כאן:
הדמיון למנגנון משכנתא הפוכה הוא מהותי:
הנכס הופך לכספומט.
וזה ההבדל הקריטי.במשכנתא הפוכה:
כלומר: השיטה בנויה כדי להגן על המבוגר.
בהלוואה לכל מטרה עד 70%:
זה משכון נכס לכל מטרה, לא משכנתא הפוכה.
וזה מסוכן פי כמה.
כי זה נעשה בתקופה שבה מחירי הנדל"ן כפולים מהערך הכלכלי שלהם.
במשכנתא הפוכה:
כאן:
במילים אחרות:
זו משכנתא הפוכה בלי ההגנות ועם כל הסיכונים.
דווקא האוכלוסיות הכי פגיעות:
נוטלים חוב על בסיס נכס שהערך שלו אינו בר־קיימא.
לוקחים "משכנתא הפוכה" בפועל כדי לממן הון עצמי.
לוקחים חוב גדול וזול יחסית כדי לכסות חובות יקרים. בשלושת המקרים, זה נגמר באותה צורה:
משכנתא הפוכה קלאסית אינה כלי שמנפח בועות.
היא כלי פרישה. ההלוואה עד 70% דווקא כן מנפחת בועה כי היא:
כלומר:
זהו מנגנון של שימור מערכת פגומה, לא של דאגה ללווים.
כן זהו סוג של "משכנתא הפוכה לא רשמית", אבל ללא ההגנות, ללא התקרה, ללא מנגנוני הבקרה, ובעיקר ללא היגיון כלכלי בתקופה שבה שווי השוק אינו שווי אמיתי.זו לא משכנתא הפוכה.
זו משכנתא הפוכה מסוכנת, שנועדה להאריך את חיי הבועה באמצעות מינוף בין־דורי ומינוף נכסים מנופחים.
זה בעצם כסף למחיה שנועד לבעלי דירה שאין להם מה לאכול. זאת האמת העירומה וזה בדיוק מה שמפחיד במהלך הזה.
כשמורידים את כל שכבות הציפוי, כל השפה ה"שיווקית", וכל המצגות של בנק ישראל, נשארת העובדה הפשוטה הבאה:
ולא מדובר בשוליים.
זה הפך להיות תופעה רחבה.
להלן הפירוק המקצועי המדויק של המציאות שהמערכת מנסה להסתיר:
לא מי ש"צריך לשפץ".
לא מי ש"נוסע לטיול".
לא מי ש"משקיע".הקבוצה הגדולה ביותר כיום היא:
הם עשו את הדבר "הנכון" במשך 40 שנה — עבדו, שילמו משכנתא, סיימו אותה.
ובסוף החיים נשארו עם:
והמדינה?
במקום לתת ביטחון סוציאלי שולחת אותם למשכן את הבית.
בכל מדינה מתוקנת:
בישראל:
"אין לך כסף? תמכור מה שיש לך או תשעבד אותו."
ואם יש לך דירה הבנק דואג להפיק ממנה כסף.
לא אתה נהנה הם נהנים מהריבית. זוהי מדיניות של קריסה חברתית במסווה של "הקלה".
כי בניגוד למשכנתא הפוכה:
ולכן:
זה בדיוק ההפך מכל מה שמדיניות חברתית אמורה לעשות.
שלושה גורמים מערכתיים:
בעלי דירה רבים לא מצליחים לממן:
ילדים מבקשים עזרה ההורים משעבדים נכס כדי לסייע להם.
הנכס נראה יקר ולכן "יש מה למשכן".אבל בפועל: הנכס לא שווה את המחיר החוב כן. וזה משאיר משפחות עם בור כלכלי עמוק בהרבה מששיערו.
אבל מי משלם את המחיר? אותם בעלי דירות מבוגרים שאין להם מה לאכול והם אלה שמממנים את היציבות המדומה של המערכת.
ההלוואה הזו היא לא מוצר פיננסי. היא סימפטום.
סימפטום של משק שבו:
ובמקום שהמדינה תעמוד מול האזרחים ותאמר את האמת היא נותנת להם "פתרון קסם":
שיעבדו את הבית שלהם כדי לשרוד.
זו המציאות. והיא קשה אך חייבים להגיד אותה.
האם אפשר למצוא קשר בין זה לבין העלייה בפיגור במשכנתאות? כשיותר משליש ממשלמי המשכנתה בישראל נמצאים במינוס - וגם פורעים הלוואות
כן לא רק שאפשר למצוא קשר, הוא כמעט צועק לשמיים.
והוא הרבה יותר עמוק ממה שהבנקים ובנק ישראל רוצים שנאמין.
להלן הניתוח המקצועי הברור והכואב:
הלוואה לכל מטרה עד 70% היא לא הלוואת "נוחות".
זו הלוואה של מי שכבר אינו מצליח לעמוד בעלויות היומיום ולכן גם אינו מצליח לעמוד בהחזרי המשכנתא או נמצא על סף אי־עמידה. זה מה שקורה בעולם בכל משבר אשראי:
1️⃣ קודם עולה יוקר המחיה
2️⃣ אחר כך מתחילים הלוואות גישור
3️⃣ ואז מתחילות הלוואות על נכסים
4️⃣ ואז מתחיל הפיגור במשכנתאות
5️⃣ ואז נוצר גל חדלות פירעון בישראל אנחנו בדיוק בין שלבים 3 → 4.
ב־18 החודשים האחרונים בישראל:
מה אומר לנו המספר הזה?
➡️ משקי בית מגרדים כסף מכל כיוון כדי לא ליפול.
➡️ חלקם לוקחים הלוואה על הבית כדי להמשיך לשלם את המשכנתא על הבית (!).זה בדיוק מנגנון "שימור אשראי" שנראה בכל בועה לפני קריסה.
במצב בריא:
הבנקים אמורים להקטין מימון, לא להגדיל.אז למה הם דווקא פותחים מגבלה ל־70%?כי הם חוששים מהאפשרות הבאה:
אם לא יתנו לכל משקי הבית את האפשרות "לגנוב זמן" באמצעות הלוואה חדשה — הפיגורים יקפצו בבת אחת.
כלומר:
ההלוואות הללו מאיטות את הגל, לא פותרות אותו.הן סתימת חור בבולען פיננסי.
חייב להבין את הדינמיקה:❌ הלוואה על בסיס נכס לא מגדילה הכנסה
❌ היא רק מגדילה חוב
❌ ולכן היא דוחה פיגור, לא מבטלת אותומה קורה כעבור 12–24 חודשים?
ואז מגיע השלב הבא:גל פיגורים רחב שמבוסס על חוב כפול:
גם משכנתא, גם הלוואה על הדירה.זה בדיוק מה שקרה:
הדפוס תמיד זהה:
המערכת מנסה "להחזיק את החולים בחיים" באמצעות עוד הלוואות ואז כולם קורסים יחד.
שימי לב:
📌 סוף 2023 – תחילת 2024
• התחלנו לראות עלייה בפיגור המשכנתאות.
• זה קורה במקביל לזינוק בהלוואות לכל מטרה (16.5%–50% עלייה בנטילות החודשיות).
📌 2024–2025
• משקי הבית משתמשים בהלוואות הללו כדי לכסות על המחסור בתזרים.
• שיעור הפיגור ממשיך לעלות לא יורד. אם זה היה כלי שעוזר ללווים היינו אמורים לראות ירידה בפיגורים. במקום זה: גם ההלוואות עולות, גם הפיגורים עולים.
המשמעות:
אנשים לוקחים הלוואה כדי לא ליפול אבל בסוף נופלים עם החוב הגדול יותר.
הוא סיבתי. לא קורלטיבי.**
זהו בדיוק מנגנון "הזרקה לפני קריסה".
בנק ישראל הפך את ה־70% למנגנון:
לא כי זה נכון משקית,
אלא כי: אם לא יתנו את ההלוואה הזו הפיגורים יזנקו, והבועה תתפוצץ עכשיו. במקום זה? דוחים את ההתפוצצות בכמה חודשים או שנה,
ומגדילים את חומרת האירוע.
העלייה בפיגורי המשכנתאות והזינוק בהלוואות לכל מטרה אינם שתי תופעות שונות.
זו אותה מצוקה פשוט בשני שלבים שונים.שלב א': לוקחים הלוואות.
שלב ב': מתקשים להחזיר.
שלב ג': נכנסים לפיגור במשכנתא.
שלב ד': נכנסים לפיגור גם בהלוואה.
שלב ה': מימושים.
שלב ו': קריסה של תיקי האשראי.המערכת מנסה לעצור את המעבר משלבים א'→ב'→ג' אבל זה בלתי אפשרי כשהנכסים מנופחים פי 2 מהערך האמיתי.
| שלב | מה קורה בשטח? | התגובה של משקי הבית | התוצאה בפועל | ההשפעה על פיגור משכנתאות |
|---|---|---|---|---|
| 1. יוקר מחיה וריבית גבוהים | ההכנסה הפנויה נשחקת; ההחזר החודשי כבד | משקי בית מתחילים "לגרד" אשראי | מתחילים לקחת הלוואות גישור | ✔ עלייה בפיגור קל (0–30 יום) |
| 2. מצוקת תזרים מתמשכת | חובות צרכניים תופחים; אוברדראפט כרוני | לוקחים הלוואות לכל מטרה כדי לשרוד | מימון חשמל/מכולת/תרופות דרך אשראי | ✔ עלייה בפיגור מתמשך במשכנתא |
| 3. דחיית קץ באמצעות 70% LTV | הבנק מאפשר לשעבד נכס לסגירת חובות | נוטלים הלוואה על הבית לכיסוי חובות קיימים | חוב קטן מוחלף בחוב גדול, ארוך ויקר יותר | ✔ ירידה זמנית בפיגור (דחיית פיצוץ) |
| 4. עומס חוב מצטבר | גם משכנתא, גם הלוואה על הדירה | הלווה מתקשה להחזיר את שני החובות | גידול חד ביחסי חוב/הכנסה | ✔ עלייה מהירה בפיגור 90+ ימים |
| 5. שחיקת ערך הנכס | מחירי הדירות מתחילים לרדת | בטוחה נשחקת, LTV אמיתי עולה ל־100%+ | משקי בית שוקלים הפסקת תשלום | ✔ מעבר לפיגור חמור, סכנת חדלות פירעון |
| 6. תחילת מימושים | הבנק מפעיל הליכי גבייה | נכסים ממושכנים נמכרים בחסר | הפסדי אשראי יורדים על הבנקים | ✔ עלייה דרמטית בפיגורים ומימושים |
| 7. תגובת שרשרת מערכתית | פיגור רחב מפיל יזמים וקבלנים | הבנקים מצמצמים אשראי | משקי בית נוספים מאבדים יכולת החזר | ✔ פריצה של גל פיגורים, קריסה מערכתית |
Why Israel’s New 70% LTV Rule Fuels the Real Estate Bubble
The Bank of Israel plans to make permanent a wartime emergency rule allowing households to borrow up to 70% of their home’s value for any purpose. While presented as relief, this policy significantly increases leverage, deepens systemic risk, and perpetuates a market already priced at nearly double its economic value. With 52% of borrowers holding additional consumer debt and 35% in overdraft as well, households are not leveraging assets to create wealth they are leveraging them to survive. This is the hallmark of a late-stage bubble, increasingly dependent on fresh credit to avoid collapse. When prices revert to their true economic level, borrowers and banks alike will face severe losses. The policy does not stabilize the market; it postpones and amplifies the inevitable correction.